Nieuws

10/12/2014 om 13:44

De ‘Smartflower’ als duurzame investering

15Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat in de eerste plaats om de winst die het oplevert voor de wereld om ons heen. Maar eerlijk is eerlijk, bedrijven mogen er ook wel graag een beetje goede sier mee maken. En dat is ook helemaal niet zo erg, al is het maar vanwege de voorbeeldfunctie naar anderen toe. De Smartflower is een nieuw product die beide aspecten naadloos integreert.

Goed voor milieu én imago

Wanneer je als bedrijf wilt bijdragen aan een duurzamere wereld kun je verschillende dingen doen. Minder printen bijvoorbeeld, de verwarming een graadje lager zetten of overstappen op een groenere energieleverancier. Hartstikke goed, alleen ziet de buitenwereld er zo weinig van.

De Smartflower is daarentegen een duurzame blikvanger. Jaarlijks levert het apparaat zo’n 3200 kWh aan zonne-energie op en daarnaast is het qua uiterlijk weer eens iets anders dan de gebruikelijke saaie zonnepanelen op het dak. De collectoren vormen samen namelijk een enorme bloem, die op een vriendelijke manier de aandacht trekt.

Kritiek op rendement

Hoewel het een perfecte manier lijkt voor instellingen om te investeren in duurzaamheid – de Universiteit Twente heeft er net een gekocht – is er ook kritiek op de Smartflower. Deze kost namelijk 15.500 euro exclusief btw om aan te schaffen en levert per jaar 3200 kWh op. Bij een gemeentepand waar jaarlijks 10.000 kWh wordt verbruikt, komt dat neer op een terugverdientijd van 35 jaar tijd.

Niet heel rendabel dus, maar aan de andere kant helpen alle kleine beetjes. Daarnaast heeft zo’n Smartflower bij de ingang van een gebouw nu eenmaal ook een sterkere signaalfunctie naar het publiek dan een paar panelen op het dak. Bovendien is de Smartflower een primeur en kan de toekomst wellicht efficiëntere en betaalbaardere modellen brengen. Het is dus een mooie eerste stap, we zijn benieuwd wat de toekomst nog gaat brengen!